Video klip pilihan sya ialah
sekumpulan murid-murid pendidikan khas meraikan Hari Ibu Bapa dengan menari dan
menyanyi di depan ibu bapa mereka, cikgu dan hadirin yang lain. Mereka begitu
menikmati keseronokkan dan gembira semasa melakukan persembahan.
Perasaan saya selepas
melihat persembahan murid-murid pendidikan khas ialah pada mulanya, saya berasa
hati tidak selesa melihat murid-murid pendidikan khas ini, hati saya berasa
pelik dan tidak tahu macam mana untuk menjelaskan perasaan saya, ada sedikit
takut, simpati, tidak berani mendekati mereka tetapi semasa mereka
mempersembahkan tarian tersebut saya berasa gembira juga apabila mereka
menikmati suasana menari, ada yang sangat comel juga dan ada yang aksinya
mengembirakan saya. Saya berasa sayang akan mereka apabila melihat keistimewaan
yang Tuhan berikan kepada mereka tetapi apabila saya mendekat diri dengan
mereka, saya berasa takut dan cuba tabalkan hati untuk bersedia membuka hati
untuk menerima mereka. Saya tahu perbezaan antara saya dengan mereka. Saya tahu
merekalah murid yang akan saya hadapi sepanjang masa selepas menyelesaikan
kursus perguruan di IPGKBM dan akan menjadi guru pendidikan khas, saya perlu
berusaha sedaya upaya untuk menguatkan minda diri untuk menerima mereka sebagai
insane ciptaan Tuhan yang mulia dan menyayangi mereka seperti kawan dan adik
sendiri serta menerima mereka dengan hati terbuka dan memberi penuh kasih
sayang kepada mereka. Melalui video ini, saya bolah melihat sekumpulan
kanak-kanak yang begitu gembira dan suci.
Jika saya merupakan
seorang murid pendidikan khas, saya akan berasa tersisih daripada masyarakat
and selalu mengalami kecederaan hati mellalui kelihatan istimewa daripada orang
normal. Selain itu, jika saya seorang murid pendidikan khas seperti mereka
dalam video tersebut, saya juga akan menari dan menyanyi sebaik-baiknya kepada
ibu bapa dan guru yang telah mengajar saya dan memberi kasih sayang yang penuh
kepada saya sebagai satu balasan ringan kepada mereka.
Akhirnya, dari
perspektif kompetensi EQ personal, kita haruslah menumpukan perhatian dengan
murid-murid pendidikan dengan menjadi sukalelawan di pusat pendidikan khas
untuk memberikan kasih sayang yang banyak kepada mereka kerana mereka amat
memerlukan kasih sayang daripada kita untuk menerusi kehidupan yang bahagia.
Manakala dari perspektif kompetensi EQ social, kerjasama antara kerajaan dan
organisasi swasta amat diperlukan untuk menyediakan kemudahan kepada
murid-murid pendidikan khas agar mereka dapat hidup dalam keadaan yang selesa
dan menyediakan aktiviti atau khusus untuk mereka belajar kemahiran agar dapat
menbiayai sendiri pada masa hadapan selepas melangkah ke dunia masyarakat
sebenar. Murid-murid pendidikan khas diberi peluang menjawat jawatan seperti
orang normal sekiranya ada kemampuannya yang memenuhi syarat jawatan. Selain
itu, murid-murid diberi peluang berhadapan orang ramai. Sebagai ahli
masyarakat, marilah kita memberi kasih sayang dan dermaan yang iklas terhadap
mereka yang amat memerlukan bantuan masyarakat.
No comments:
Post a Comment